Overblik over Batterie Vogelnest i Ho/Blåvand 1946

Et filmholdet fra Jagtrådet i Danmark besøger Ho ved Blåvand i vinteren 1946 og starter ved byggepladsen for det tunge tyske marinebatteri Vogelnest/Tirpitz der forblev en drøm for Kriegsmarine men i 2017 i stedet genopstod som en drøm af et museum skabt af Bjarke Ingels tegnestue.

Start: Filmholdet starter ved pjece 1 (den nordligste bunker, der nåede at blive mest færdig). Kameraet drejer og ude i det fjerne ligger byggepladsen til pjece 2 i klitterne.

Klip 1: 

Nu er vi kommet helt frem til pjece 1. Her var maskinsektion og tandkrans monteret i bunkeren og vi står ved selve drejekiven, der skulle bære vuggerne til de to kanonrør på 110 tons stykket. Dette modul er det sidste der mangler at blive monteret inden kanonerne kan installeres efterfulgt af tårnets panser. I toppen kan vi se lavetteringen eller de to sæt repertvanger med huller til at optage tapakslen fra 38 cm kanonerne på drejeskivens dæk.

Klip 2: 

Filmen fortsætter med et nærbillede af en nummereret transportkasse forsynet med kanontårnets producent.

Klip 3: 

Her er filmholdet nået frem til pjece 2 hvor kanontårnets maskinplatform-dæk og tandkransen til sideretning ikke var monteret i bunkerens brønd endnu. Det er begyndt at sne og der fotograferes op gennem åbningerne i dækket på maskinplatformen i retning af ammunitionselevatoren. Hele modulet med 3 etager står under portalkranen hvis tværligger vi kan se øverst i billedet, klar til at blive sænket ned i bunkerens brønd.

Klip 4: 

Tandkransen. Bemærk banen til kuglelejet. Det enorme krigskibstårn inkl. drejeskive blev kun holdt på plads af sin egen vægt i dette leje på tandkransen. Fotografen drejer ud mod bunkeren og vi kan se fundamenterne til blandemaskinerne bag ved kanonbunkeren for pjece 2.

Klip 5:

Fortsat pjece 2. Vi betragter det der i dag er “Tirpitz”- bunkeren med den karakteristiske glaskuppel. Fotografen står ovenpå det der i dag huser den underjordiske museumsbygning i klitten.

Klip 6: 

Sekvensen slutter med en oversigt over montagepladsen for pjece 2.

Fakta:
Det Det danske Filminstitut: “Besættelsesfilmen”, “krigens spor i dansk natur” er optaget i 1946 bortset fra de optagelse i hovedstaden der viser befrielsessommeren i maj 1945.

Jagtrådet dokumenterede sporene af den tyske besættelse i Danmark. Jagtrådet ville gøre borgerne opmærksom på hvilke ødelæggelser den tyske kystbefæsning havde anrettet i den danske natur. Fotograferne skabte et flot dokument af det jyske kulturlanskab i året 1946.

Kilde: Det Danske Filminstitut.
Fotografer: Knud Elmdahl, Jens Bjerg-Thomsen